R410A jest obecnie jednym z powszechniej stosowanych czynników chłodniczych, jednak europejskie ustawodawstwo wymusza stopniową redukcję jego użytkowania. Z tego powodu coraz więcej producentów oraz dystrybutorów ziębników zaleca swoim klientom przejście na inne chłodziwa, m.in. R32. Tłumaczymy, czym różnią się wymienione substancje i na którą z nich powinieneś się zdecydować jako użytkownik systemu klimatyzacyjnego.
Czym jest czynnik chłodniczy i gdzie jest używany?
Czynnik chłodniczy jest specjalną substancją termodynamiczną, wykorzystywaną powszechnie w urządzeniach chłodniczych (np. systemach klimatyzacyjnych lub chłodziarkach), a także pompach ciepła. Tzw. chłodziwa to związki występujące w stanie płynnym lub gazowym, których zadaniem jest pobieranie energii cieplnej z otoczenia, umożliwiając tym samym obniżenie temperatury. Czynniki ziębnicze są stosowane w takiej roli od lat 30. XIX wieku, kiedy to zostały wprowadzone do chłodnictwa przez amerykańskiego fizyka i wynalazcę, Jacoba Perkinsa.
Jak wygląda jednak obieg czynnika chłodniczy w klimatyzacji? Centralnym punktem systemu jest sprężarka, która odpowiada za „przepompowywanie” ziębnika przez całą instalację – w czasie tego procesu chłodziwo w formie gazowej zostaje poddane działaniu wysokiego ciśnienia oraz wysokiej temperatury. Następnie czynnik trafia do skraplacza, gdzie oddaje nagromadzoną energię cieplną, zmieniając swój stan skupienia na ciekły. Przed dalszą podróżą, czynnik musi zostać poddany filtracji – z pomocą tzw. osuszacza usuwa się wodę oraz zanieczyszczenia, które znajdują się w układzie klimatyzacyjnym.
Oczyszczone chłodziwo przechodzi przez zawór rozprężny. We wspomnianym elemencie dochodzi do zmniejszenia ciśnienia oddziałującego na ziębnik, co doprowadza do znacznego obniżenia temperatury i ponownej zmiany stanu skupienia – czynnik przyjmuje tzw. stan dwufazowy (łączy właściwości płynu oraz gazu). Dopiero w parowniku czynnik ponownie przemienia się w gaz i może rozpocząć kolejny cykl pracy.
Ogólna charakterystyka czynnika R410A oraz R32
R410A to fluorowęglowodorowy czynnik chłodniczy, który został wynaleziony i opatentowany w 1991 roku przez amerykańską firmę AlliedSignal. Jeszcze do niedawna chłodziwo cieszyło się sporą popularnością ze względu na mniejszy wpływ na środowisko od innego powszechnie wykorzystywanego czynnika – R22. Nie oznacza to jednak, że R410A jest obojętny dla planety, chłodziwo cechuje się bowiem dość wysokim wskaźnikiem GWP (Global Warming Potential). Wartość 2090 oznacza, że potencjalne uwolnienie do atmosfery jednego kilograma R410A ma aż 2090 razy większy wpływ niż kilograma dwutlenku węgla.
Troska o środowisko sprawia, że na poziomie ogólnoświatowym i europejskim wprowadza się obecnie liczne regulacje. W ich efekcie ceny czynnika R410A znacząco rosną, a jego dostępność maleje. Już dziś wiemy, że przepisy pozwalają na wykorzystywanie wspomnianego chłodziwa w klimatyzatorach typu split tylko do 2025 roku. Z tego powodu zaleca się przejście na inne czynniki chłodnicze – jedną z bardziej obiecujących propozycji jest R32.
R32 co prawda również stanowi czynnik chłodniczy typu HFC, jednak cechuje się większą wydajnością energetyczną, bezpieczeństwem oraz, co najważniejsze, mniejszą szkodliwością dla środowiska (współczynnik GWP wynosi 675, czyli stanowi zaledwie 30% wartości czynnika R410A). Co więcej, substancja jest stabilna i stosunkowo tania w produkcji. Wszystkie te cechy sprawiają, że w najbliższym czasie R32 ma spore szanse na stanie się standardowym chłodziwem wykorzystywanym w klimatyzatorach split.
Dlaczego warto przejść na chłodziwo R32?
R32 stopniowo staje się najchętniej wybieranym czynnikiem chłodniczym. Dostosowywanie się do wymagań polityki środowiskowej nie jest oczywiście jedynym powodem takiego stanu rzeczy – spore znaczenie mają też kwestie wydajności. Systemy R32 zużywają nawet do 20% mniej ziębnika w porównaniu do systemów R410A, co sprawia, że urządzenia są sprawniejsze oraz tańsze w eksploatacji. Warto wspomnieć również, że R32 jest czynnikiem jednoskładnikowym, dzięki czemu nie sprawia większych problemów w czasie recyklingu.
Niestety, R32 nie jest rozwiązaniem idealnym, ponieważ przez swoją łatwopalność nie nadaje się do wykorzystywania w większych instalacjach klimatyzacyjnych oraz systemach VRF. Zgodnie z obowiązującymi aktualnie normami, maksymalne napełnienie czynnikiem R32 wynosi 60 kg – wartość ta spada do zaledwie 12 kg, jeżeli dany system nie został wyposażony w dodatkowe środki bezpieczeństwa, jak np. układy wykrywania nieszczelności, zawory bezpieczeństwa czy systemy wentylacji.
Zapraszamy klientów z Katowic do umawiania się na montaż klimatyzacji!